Kinderafdeling - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Jitty Rauwerda - WaarBenJij.nu Kinderafdeling - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Jitty Rauwerda - WaarBenJij.nu

Kinderafdeling

Blijf op de hoogte en volg Jitty

20 Maart 2014 | Tanzania, Kabanga

Habariiiiiii!

Hoe is het leven in het zonnige Nederland? Is het nog wel zonnig of is er sneeuw gevallen? In het warme Kabanga is het leven goed! Mijn broer Karinus heeft laten weten dat hij nog voor een paar weken deze kant op komt, ik kan het niet geloven maar zo vet! 

En voor Willem; Alle credits gaan naar jou! Wat een GENIALE brief heb jij mij meegegeven in het boek. Ik heb hem nog niet ontcijfert, maar hiermee verdien je nu al de meest-irritante-broer-award.

De afgelopen weken waren best rustig met het stage lopen. Elianne en ik liepen voornamelijk op de maternity ward; vrouwen zijn hier zulke bikkels. Zo was een hoog zwangere collega een dag voor bevallen nog aan het werk en zal ze volgende week gewoon weer gaan werken. En vrouwen met al een paar centimeter ontsluiting komen we aan het eind van de dag nog gewoon tegen op de markt.

Omdat het vaak rustig was op de maternity ward, wisselde ik veel van afdeling. We mogen hier gewoon de operatiezaal binnen lopen , (naturlijk wel even gepast aankleden). Zo konden we bij een prostaatoperatie kijken en daarna hebben we nog een paar staaroperaties bijgewoond. We mochten mee kijken door de lens en alles werd uitgelegd. Super tof om te zien hoe dat werkt. Hele oude, kwetsbare ouderen werden hier geholpen. Zo mooi om te zien hoe dankbaar ze zijn na de operatie.

Na lang oriënteren heb ik besloten om voor een langere tijd op de kinderafdeling mee te draaien. In Nederland zou ik niet zo snel mijn voorkeur voor de kinderafdeling uitspreken, maar de kinderen hier zijn ZO schattig! Op de eerste dag hebben we geleerd hoe je speciale melk klaar maakt voor ondervoede kindjes. Kinderen met de typische hongerbuikjes, maar ook kindjes totaal uitgemergeld. Een kindje woog maar 4 kilo en was al 11 maanden oud. Op de afdeling zijn er ook kindjes met brandwonden, meestal door kokend water. Ze werden gebadderd in zout water, heel pijnlijk en zielig; een kindje was totaal verminkt in haar gezicht. Collega’s vragen hier vaak of wij in Nederland ook malaria en hongerbuikjes kennen. Als wij uitleggen dat we dat niet hebben, snappen ze daar niets van. Het komt hier zóveel voor.

We hebben ook een project gevonden, we gaan het nu uitwerken en hopelijk keuren ze het vanuit school goed. We willen onderzoek doen naar een alarmscore bij vitale functies. Wanneer vinden ze hier vitale functies afwijkend en wanneer wordt er een arts ingeschakeld? Hoe doen ze dit in Nederland en wat zegt de literatuur hierover? Uiteindelijk willen we hier aanbevelingen over doen. We doen dit na aanleiding van het meisje dat in mijn eerste stageweek overleed.

Onze werkvisums zijn trouwens nog stééds niet rond. Vorige week maandag bleken wij een afspraak te hebben gehad bij de immigratiedienst. Dit waren de nonnen ons ‘even’ vergeten te zeggen. Dus moeten we nog wat langer geduld hebben haha.
Afgelopen zaterdag gingen we bij father Charles op bezoek. Hij is een priester in het dorp. Tof om te zien hoe deze priesters (van over de hele wereld) samen wonen. En NIET TE GELOVEN, ZE HEBBEN EEN PRIVÉ ZWEMBAD OP HET TERREIN, waar wij gebruik van mogen maken!!! Het is hier vaak mega warm, dus zo lekker dat we hier verkoeling kunnen zoeken.

Ik hoop dat het goed met jullie gaat. Heel veel liefs!!!!

  • 20 Maart 2014 - 17:44

    Papa En Mama:

    Wat mooi dat je naast alle ellende en armoede die je ziet en meemaakt, ook plekken hebt waar je even kan ontspannen. Dikke TUT

  • 20 Maart 2014 - 23:58

    Chantal Osinga:

    Wat maak je wat mee tijdens je stage, mooie dingen maar ook de harde realiteit van het leven daar.
    Wij wensen je heel veel succes en we hopen dat je er ook van kunt genieten. Hoe je het wend of keert, het is een unieke ervaring...

  • 23 Maart 2014 - 09:52

    Jacoba:

    Hoi Meis,
    Nou zo te horen vermaken jullie je prima.
    Ben wel een beetje jaloers op te tempratuur daar, al is het hier ook niet slecht maar kan wel wat warmer.
    Heel veel plezier, geniet er van.
    Groetjes liefs
    Kees en Jacoba,

  • 29 Maart 2014 - 20:14

    Anne-Renske:

    Hey Jitty,

    Ik heb je verhalen even goed gelezen. Wauw wat maak jij wat mee en wat leer je een hoop, onvoorstelbaar. Een dikke cultuurshock! Sowieso het klimaat, maar ook al de gebruiken (wat grappig van dat hand geven). Wat een afwisseling ook tussen luxe en echt primitief. Ik vind het heel dapper dat je dit doet, het zal wel niet makkelijk zijn wat je daar nu al allemaal gezien hebt. Je zoekt toch steeds confronterend dingen op, heel knap. Je bent gelukkig erg optimistisch maak ik uit je verhalen op. Ik hoop voor je,jullie dat de werkvisums snel rond zijn en ze vanuit school jullie plannen goedkeuren, want het is een mooi idee.
    Hier in Nederland krijgt de zon ook al wat kans door te breken, maar dat hooguit twee dagen en dan kan de winterjas weer aan, je weet er alles van. Tropische regenbuien is wel 's wat anders.
    Heel veel succes en geluk. Ik houd je in de gaten;)
    Veel liefs, A-R

  • 04 September 2014 - 01:33

    Emiel:

    Ik begrijp dat je nu woonruimte zoekt in Leeuwarden ?
    Neem even contact op.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kabanga

Jitty

Actief sinds 19 Dec. 2013
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 8471

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 05 Augustus 2014

Stage lopen in Kabanga, Tanzania.

19 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: