Safari! - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Jitty Rauwerda - WaarBenJij.nu Safari! - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Jitty Rauwerda - WaarBenJij.nu

Safari!

Blijf op de hoogte en volg Jitty

29 Mei 2014 | Tanzania, Kabanga

SAFARI!
Yeeeey! Eindelijk, na al het visum gedoe, op safariiiiii.
Om 12:30 zouden we met de touringcar vanaf Kasulu vertrekken. De avond van te voren hadden we nog bij de nonnen gegeten en gelukkig kwam de vertrektijd nog aan bod! Oeps; 12:30 betekend hier 05:30 (Tanzanianen hebben hun eigen tijdssysteem). ’s Nachts om half 4 kregen we eindelijk bevestiging dat we vervoer naar het bevestigd was). De 16 uur durende busreis was echt gaaf. We hadden VIP plekken, zaten voorin de bus. Je kon zo steeds de omgeving zien veranderen, de apen en honden van de straat zien wegrennen en de masaï dorpjes. Mensen vallen op je schoot in slaap, nootjes worden met elkaar gedeeld en de kip kraait naast je. In Arusha wonen heel veel masaï mensen. Ik dacht altijd dat dat een touristisch, opgezet ding was, maar na het bezoeken van de masaïveemarkt is mijn vooroordeel veranderd.

Arusha is niet het Afrika zoals ik het gewend ben, maar ik vond het echt een hele mooie groene stad. Mensen zijn heel vriendelijk en het eten is héérlijk. Voordat we op Safari gingen zijn we langs een masaï stam geweest. De huisjes zijn donker en klein. Ze gingen voor ons springen en zingen. Ze hebben allemaal littekens op hun gezicht, dit geeft aan bij welke familie ze horen.

Hierna gingen we naar het Lake Manyara park, super lekker weer! Het park was heel mooi, gevarieerde omgevingen. We zagen een boel vlinders en mooie vogels. Gelukkig ook nog olifanten, bavianen, blauwe-ballen-apen, blue monkeys, nijlpaarden, giraffes, Elianne, Gnoes, flamingo’s, impallas, waterback, zebra’s, lizzard en zwijnen.
Die nacht sliepen Elianne, Sabrina en ik in de tent. We hadden een gaaf uitzicht en vielen in slaap door de vogelgeluidjes. De volgende dag vertrokken we al vroeg naar de Ngorrogoro Crater. Het regende en was erg mistig. De hele tocht de crater op zagen we dan ook niet veel meer dan mist. Maar dit maakte het juist heel mooi, een mysterieuze jungle. Eenmaal binnen in de crater aangekomen klaarde het gelukkig wat op. Eindelijk mijn eerste leeuw gezien! Verder zagen we bavianen, olifanten, nijpaarden, flamingo’s, struisvogels, gnoes, buffels, jakhalsen, kraanvogels, zebra’s, impalla’s en zwijnen. Tussen de kuddes koeien van de massai liepen de leeuwen. De zeldzame zwarte neushoorn leeft ook in dit gebied. Het was echt een zoektocht, maar we hebben hem gespot! 
Die avond kwam Myrna (een HBO-V student die ook in Tanzania stage loopt). Ze heeft een hele dag in de bus gezeten om één dag met ons Arusha te verkennen. Met een gids zijn we een berg gaan bewandelen, langs watervallen en leuke dorpjes. Het was er echt mega mooi, het deed me aan de Filipijnen denken.

Het kostte ons enigszinds moeite om een bus naar Kigoma te vinden die er één dag over zou doen (zonder overnachting in Kahama). Toen we voor het eerst van Dar Es Salaam naar Kabanga reisden, moesten we in Kahama overnachten. De rit van Kahama naar Kabanga duurde toen 9,5 uur. De heenweg naar Arusha deden we er maar 4 uur over. Maar we werden verzekerd van een één dag durende reis. Na 10 uur reizen kwamen we aan in Kahama. En ja hoor, we moesten de bus uit want hij reed niet verder. Lekker typisch haha, nog vier uurtjes reizen voordat we weer ‘thuis’ zouden zijn. Gelukkig hadden we een leuk hotel. De volgende dag moesten we nog 7 uur reizen en toen waren we weer home sweet home! 
Na bijna een maand zagen we Karin voor het eerst weer. Paul, haar vriend bleef nog een paar dagen bij ons thuis.
Elianne en ik doen een groot deel van onze studieopdrachten over ondervoeding. Elke minuut sterven er wereldwijd vijf kinderen aan ondervoeding en dat is hier in Tanzania merkbaar. Het is echt super interessant om met deze kinderen te mogen werken. We moeten nog een maandje knallen met verslagen, optimaal genieten en dan beginnen we alweer aan onze maand rondreizen!

• 29 Mei 2014 - 20:58

Jacoba:

Hoi Jitty,
    Je verslag gelezen,geweldig meis.
    Geniet nog van de laatste weken.
    Heel veel plezier, pas goed op jezelf.
    Lieve groetjes van
    Kees en Jacoba,
    Doeiiiiiiii

• 30 Mei 2014 - 16:31

Nynke:

Oooooh wat typisch, die busreizen!
    Tsja, het kost wat moeite maar dan heb je wel wat!! Heerlijk hoe jouw positieve instelling de overhand heeft, ach dan slapen we nachtje in een lekker hotel. Mist? ooh dat is juist mysterieus... ik mis je steeds wel een beetje meer hoor, die positieve instelling van je, kan menig mens een voorbeeld aan nemen (A) Topwijf (dit is het skouderklopke mei it fingertopke;))

Super gaaf, dat jij al die dieren hebt gespot die je normaal alleen in national geographic ziet.
    Ben benieuwd naar de foto's!!

Veel succes met laatste loodjes voor verslagen!!

Nog even en we zijn HBO verpleegkundige, mag ik even gillen WEAHHOIEHFIEAJFIEFNMKDNFOEIF

Doei ouwe moddereter Geniet!!! want de tiid hald gjin skoft

p.s.
    Hoooop dat we snel kunnen skypen

Met vriendelijke groeten,

Nynke de Jong

• 06 Juni 2014 - 08:15

Johan:

Hi Jitty,

Weer een geweldig verhaal!!

Nog bedankt voor de brief en het zand natuurlijk :-)

Johan