Paasdagen - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Jitty Rauwerda - WaarBenJij.nu Paasdagen - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Jitty Rauwerda - WaarBenJij.nu

Paasdagen

Blijf op de hoogte en volg Jitty

25 April 2014 | Tanzania, Kabanga

Hallo Nederland! :)

Hebben jullie fijne paasdagen gehad? Het was echt gaaf om Pasen hier in Tanzania te vieren. We waren uitgenodigd om de paastocht mee te lopen. We wisten alleen dat we goede schoenen aan moesten doen, omdat we een berg zouden beklimmen en dat we genoeg drinken mee moesten nemen. Hollanders als wij zijn; bergschoenen aan, rugzak vol met drinken, brood en fruit. Om ’s ochtends 7 uur gingen we naar het startpunt. 80% van de mensen droegen slippers, zelfs mensen op blote voeten haha. Al zingend bereikte we de voet van de heuvel. Tijdens dit stuk sloten steeds meer mensen zich aan bij de groep, het leek net een musical. Boven op de berg stond een kruis, met honderden mensen gingen we hier bidden en Bijbelteksten lezen. Vervolgens liepen we weer verder, nóg een kruis. Karin vroeg aan iemand, hoeveel kruisen zijn er? 15! Wij verstaan natuurlijk geen Swahili, maar gelukkig was het gezang echt mooi en het uitzicht op de berg was gaaf! Na 7 uur lopen kwamen we weer thuis.

De volgende dag hebben we ’s avonds een Paasdienst bijgewoond, eerst bij het kampvuur liederen zingen en vervolgens een drie uur durende dienst in de katholieke kerk. De nonnen en de priesters hadden ons uitgenodigd om zondag bij hen te komen dineren. Wij eten elke avond bij 6 nonnen, maar in Kabanga wonen en werken er meer. We aten die avond met 30 nonnen en priesters. Heel bijzonder dat we hier bij uitgenodigd waren! Elianne had voor de grap gezegd dat ze hoopte op een lopend buffet, lucky us!!! Na het eten begonnen de nonnen met zingen en dansen. The sister act was er niets bij, die kunnen dansen!!

We hebben van Jeroen en Annelies afscheid genomen tijdens een weekendje Kigoma. Zij gaan nu op rondreis. Super luxe weekend; eten bestellen van een menu kaart; P-I-Z-Z-A; PIZZA! Natuurlijk niet een pizza zoals wij dat in Nederland kennen, but Pizza is Pizza =D. Ook kon ik dit weekend voor het eerst in 10 weken weer een warme douche nemen.

Tijdens het paasdiner had een non ons uitgenodigd om de graduation van de teacherschool bij te wonen. Wij konden er pas een paar uur te laat komen omdat we nog interviews voor ons project moesten doen. De studenten in gewaad; muziek en hele gave dans. Ze hadden vier stoelen voor ons vrij gehouden; op de eerste rij.. Dus we konden alles perfect zien!

We zitten al over de helft van het stage lopen, het gaat nu zó snel!
Tot snel; liefs vanuit Kabanga.

• 25 April 2014 - 11:39

Johan:

Wauw....wat een belevenis.

Nog heel veel plezier toegewenst.

Johan

• 25 April 2014 - 13:28

Papa En Mama:

Hoi Meid, fijn dat we elkaar weer gesproken hebben. Je bent bijna op de helft, dus GENIETEN>>>>!!!
    We genieten van je verhalen, maar blijf voorzichtig.
    Dikke TUT papa en mama

• 30 April 2014 - 12:12

Jacoba:

Hoi Hoi,
    Nou volgens mij hebben jullie een heel bijzonder Pasen gehad, geweldig wat een ervaring, en nog mooier dat jullie zo genieten.
    Maak er nog een mooie tweede helft van.
    Maar pas goed op jezelf!!!

lieve groetjes van ons uit het zonnige Drachten. XXX

• 21 Mei 2014 - 20:17

Stini:

He Jitty,

ik zal al zolang iets van je belevenissen lezen, nou vandaag eindelijk gedaan, en wat een belevenissen. mooie en droevige dingen. en inderdaad ziektes etc. waar hier wel wat aan te doen zou zijn (zo oneerlijk).al weer op de helft,lukt het wat met jullie gekozen project?
    dat carinus komt hartstikke leuk. jitty misschien dat ik nu, als ik aan je denk, ook de reisverslagen ga bijhouden. want het is echt leuk om te lezen.
    lieve groetjes stini (en sjoerd en robin)